Oferta szkoleniowa
Szkolenie przeznaczone dla opiekunów faktycznych, sprawujących opiekę nad seniorem w placówkach opiekuńczych oraz w warunkach domowych
Szkolenie przygotowane wspólnie z Katedrą Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu Medycznego im K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu.
Schemat szkolenia 16 godzinnego (wariant dla 10 osób):
- Wykład połączony z pokazem (3 godziny)
Spotkanie z dr n. med. Ewą Zasadzką – pracownikiem naukowym Katedry Geriatrii i Gerontologii UM w Poznaniu.
Temat zajęć: Podstawy geriatrii i specyfika pacjenta niepełnosprawnego z uwzględnieniem zasad zapobiegania sarkopenii
Cel spotkania:
- Zapoznanie ze specyfiką procesu starzenia
- Zapoznanie z najczęściej występującymi dolegliwościami i objawami chorobowymi u osób starszych oraz omówienie takich jednostek jak choroba Alzhaimera i Parkinsona.
- Umiejętność różnicowania i reagowania w nagłych sytuacjach
- Specyfika postępowania z pacjentem cierpiącym na otępienie
- Opieka nad pacjentem leżącym oraz dyskusja nad aktualnymi problemami spotykanymi podczas opieki nad chorą osobą starszą
2. Wykład połączony z ćwiczeniami (3 godziny)
Mgr pielęgniarstwa Aleksandra Wielik-Nowak, specjalista w dziedzinie ratownictwa medycznego prowadzi zajęcia z podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia (zgodnie z Wytycznym Europejskiej Rady Resuscytacji z 2010r. )
Temat zajęć: Wybrane zagadnienia z pierwszej pomocy dla osób dorosłych
Cel spotkania:
- Uświadomienie uczestnikom celowości udzielania pierwszej pomocy i podjęcia działań ratujących życie.
- Uczestnicy znają zagadnienie prawne dotyczące pierwszej pomocy.
- Potrafią ocenić poszkodowanego wg. schematu ABC.
- Znają zasady wykonywania resuscytacji krążeniowo –oddechowej.
- Potrafią udzielić pomocy w zadławieniu.
- Znają zasady postępowania w urazach, amputacjach, ranach, krwawieniach, oparzeniach.
- Znają zasady postępowania w zagrożeniach środowiskowych (porażenie prądem, użądlenia, ukąszenia, wychłodzenie/przegrzanie organizmu).
- Potrafią rozpoznać i postępować w sytuacji nagłego zachorowania (nagłe zatrzymania krążenia, udar mózgu, napad drgawkowy, hipo/hiperglikemia, zatrucia, omdlenia, przegrzanie organizmu, duszność, ból w klatce piersiowej).
- Wykład połączony z warsztatami (4 godziny)
Spotkanie z dr n. med. Anną Klatkiewicz, psychologiem i psychoterapeutą, couchem – pracownikiem naukowym Katedry Geriatrii i Gerontologii UM w Poznaniu.
Temat zajęć: Psychologiczne aspekty sprawowania funkcji asystenta osoby niepełnosprawnej lub starzejącej się z elementami komunikacji interpersonalnej
Cel spotkania:
- Nabycie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z osobą podopieczną.
- Nabycie umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji interpersonalnych w relacji z osobą podopieczną.
- Zwiększenie świadomości obciążenia emocjonalnego i fizycznego związanego z wypełnianiem roli asystenta osoby niepełnosprawnej lub starzejącej się.
- Nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem i sytuacją przeciążenia.
Przewidywane efekty kształcenia:
Po zakończonych zajęciach uczestnik / uczestniczka zajęć będzie:
- Znać i rozumieć podstawowe trudności związane z opieką nad osobą niepełnosprawną, bądź starzejącą się.
- Znać i rozumieć podstawowe potrzeby i różne sposoby ich okazywania przez osoby niepełnosprawne, bądź starzejące się.
- Znać i rozumieć podstawowe zasady nawiązywania kontaktu z osobami podopiecznymi.
- Znać i rozumieć sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych pomiędzy asystentem a osobą podopieczną.
- Znać i rozumieć pojęcie: zespołu przewlekłego przemęczenia, przewlekłego stresu i wypalenia zawodowego.
- Rozumieć potrzebę i konieczność dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne podczas wypełniania roli osoby opiekującej się innymi.
- Znać zagrożenia wynikające z zaniedbania własnych potrzeb fizycznych i psychicznych, podczas sprawowania opieki nad innymi.
- Znać sposoby radzenia sobie ze stresem i przeciążeniem.
- Posiadać umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z osobą podopieczną.
- Posiadać umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji interpersonalnych z osobą podopieczną lub jej bliskimi.
- Posiadać umiejętność radzenia sobie ze stresem i w sytuacji przeciążenia.
Treści kształcenia:
- Sytuacja psychologiczna osoby korzystającej z opieki asystenta.
- Sytuacja psychologiczna asystenta osoby niepełnosprawnej lub umierającej.
- Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Komunikaty nie - wprost.
- Zespół przewlekłego stresu, przewlekłego przemęczenia, wypalenie zawodowe – pojęcia, przyczyny, zapobieganie, leczenie.
3. Zajęcia praktyczne (6 godzin)
Spotkanie z lic. pielęgniarką Katarzyną Waraczewską-Wiese, dyplomowaną pielęgniarką w zakresie opieki geriatrycznej i długoterminowej opieki rehabilitacyjnej, specjalistą w leczeniu ran i odleżyn.
Temat zajęć: Warsztaty z codziennej opieki nad seniorem i osobą leżącą
1. Ocena podstawowych i złożonych czynności dnia codziennego
- omówienie poszczególnych czynności w skali ADL i IADL
- mobilność podopiecznego wg skali ADL
- zaprojektowanie planu opieki
2. Zabiegi pielęgnacyjne
- Toaleta seniora - mycie całego ciała w łóżku ( przygotowanie niezbędnych przyborów, nauka kolejności mycia, zapobieganie wyziębieniu ciała, zabiegi pielęgnacyjne zapobiegające niedokrwieniu i łuszczeniu skóry)
- toaleta intymnych części ciała ( stosowanie podkładów, zakładanie pielucho – majtek u osoby leżącej)
- pielęgnacja stóp i paznokci ( dokładna obserwacja zmian skórnych, zapobiegania wrastaniu paznokci, pielęgnacja pięt u osób leżących)
- mycie głowy w łóżku – stosowanie domowych sposobów ułożenia do przeprowadzenia zabiegu mycia włosów, zastosowanie specjalnych wanienek do mycia głowy, zwrócenie uwagi na zmiany skórne lub inne zanieczyszczenia skóry głowy
- higiena jamy ustnej ( zapobieganie stanom zapalnym jamy ustnej, stosowania płynów ziołowych.
- Metody ubierania i rozbierania osoby leżącej.
3. Sposoby zmian pozycji podopiecznego w łóżku oraz przenoszenie go z łóżka do wózka i odwrotnie.
4. Profilaktyka przeciwodleżynowa
- pozycje ułożeniowe ( omówienie różnych możliwości ułożenia seniora, nauka zmiany pozycji, omówienie sposobów unikania nadmiernego wysiłku opiekuna)
- zabiegi poprawiające ukrwienie skóry (masaż, oklepywanie)
- udogodnienia zapobiegające powstawaniu otarć i odleżyn (krążki, wałki, poduszki żelowe, drabinki)
- zabiegi higieniczne ( pielęgnacja miejsc szczególnie narażonych na powstanie odleżyny ) oraz ćwiczenia usprawniające ( oddychanie, dmuchanie, ugniatanie piłeczki itp.)
- prezentacja najnowszych plastrów, żeli, itp. Pomagających w leczeniu odleżyn.
5. Prezentacja sprzętów ułatwiających życie seniora, poruszanie się, opiekę nad seniorem: toaleta, karmienie, itp.
Szkolenie kończy się sprawdzeniem nabytej wiedzy (teoretycznie i praktycznie). Na zakończenie szkolenia wszyscy otrzymują certyfikat uczestnictwa w wyżej omawianym szkoleniu z określeniem jego zakresu tematycznego i czasowego. Certyfikat podpisują: Kierownik Katedry Geriatrii UM oraz Przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu. Każdy otrzymuje także podręcznik przygotowany specjalnie dla opiekunów seniora z niepełnosprawnością.
Koszt jednej godziny szkolenia wraz z materiałami i certyfikatem wynosi 400,00 (słownie czterysta złotych)
Prowadzący: dr n. med. Ewa Zasadzka- pracownik naukowy Katedry Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu
Cel szkolenia:
Omówienie wielkich zespołów geriatrycznych i najczęściej występujących jednostek chorobowych u osób starszych oraz sposoby postępowania
- Zespoły geriatryczne to przewlekłe zaburzenia stopniowo prowadzące do niesprawności funkcjonalnej oraz negatywnie wpływające na jakość życia. Należą do nich: upadki, nietrzymanie moczu, otępienie, depresja, delirium. Wymagają one szczególnej uwagi opiekuna – jakiej?
- Przykłady najczęściej spotykanych w starości problemów neurologicznych, jakimi są udar i choroba Parkinsona. Jak opiekować się podopiecznym cierpiącym na daną jednostkę chorobową.
- Omówienie charakterystycznej dla wieku starszego polipatologii, inaczej wielochorobowości ze szczególnym zwróceniem uwagi na najczęściej występujące patologie, jakimi są: choroba zwyrodnieniowa stawów, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca. Na co w tych przypadkach opiekun powinien zwrócić uwagę.
- Zwrócenie uwagi na problem często występujący u osób starszych jakim jest wielolekowość, która polega na jednoczesnym stosowaniu przez osobę starszą co najmniej 5 leków dziennie. Kiedy osoba taka przyjmuje co najmniej 10 leków to mamy już do czynienia z ciężką wielolekowością.
Zakładane rezultaty:
- Uczestnicy szkolenia zapoznają się z podstawowymi jednostkami chorobowymi wieku starszego
- Zostaną zaopatrzeni w narzędzia umożliwiające sprawdzenie poziomu intelektualnego i ruchowego podopiecznego
- Zdobędą wiedzę pozwalającą na prawidłową opiekę nad osobą starszą z określoną jednostką chorobową
- Będą łatwiej rozpoznawać pojawiające się zmiany chorobowe u podopiecznego
Użyte podczas szkolenia środki:
wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna, film, pokaz
Czas szkolenia:
4 godziny zegarowe
Szkolenie dla opiekunów faktycznych osób niesamodzielnych w miejscu sprawowania opieki w zakresie metod przemieszczania chorych oraz prawidłowej pielęgnacji
Szkolenie przygotowane wspólnie z Katedrą Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu
Medycznego im K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu skierowane do osób wykonujących zawód opiekuna osoby zależnej.
W ramach szkolenia proponujemy jedno spotkanie na zasadach wykładu oraz dwa spotkania na zasadach zajęć prowadzonych metodą warsztatową.
Pierwszy dzień : łącznie 5 godziny
CZĘŚĆ I.
Prowadzący:
Dr n. med. Ewa Zasadzka, pracownik naukowy Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Katedry Geriatrii i Gerontologii, specjalista w zakresie rehabilitacji i usprawniania osób starszych.
TEMAT ZAJĘĆ: Podstawy Geriatrii i specyfika pacjenta Niepełnosprawnego (przeznaczone dla opiekunów faktycznych)
Cel: Zapoznanie ze specyfiką procesu starzeni. Z najczęściej występującymi dolegliwościami i objawami chorobowymi u osób starszych. Umiejętność różnicowania i reagowania w nagłych sytuacjach, przeciwdziałanie upadkom. Opieka nad pacjentem leżącym.
Przebieg zajęć:
- Przedstawienie prezentacji na temat opieki nad osobą starszą niepełnosprawną.
- Dyskusja nad aktualnymi problemami spotykanymi podczas opieki nad osobą przewlekle chorą.
- Sposoby usprawniania osoby leżącej
- Zapobieganie upadkom i sposoby asysty
Środki dydaktyczne: Prezentacja multimedialna, pokaz ćwiczeń usprawniających osobę leżącą.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godzin zegarowe.
CZĘŚĆ II.
Prowadzący:
mgr piel. Katarzyną Waraczewska- Wiese, specjalista z zakresu pielęgniarstwa geriatrycznego oraz opieki długoterminowej.
TEMAT ZAJĘĆ: ZAJĘCIA WARSZTATOWE Z CODZIENNEJ OPIEKI NAD PACJENTEM LEŻĄCYM.
Cel: Zapoznanie z prawidłowymi technikami przenoszenia i zmiany pozycji ciała osoby leżącej, prawidłowego wykonania zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyka przeciw odleżynowa.
Zakres tematyczny zajęć:
- Zabiegi pielęgnacyjne
Toaleta seniora,
- pielęgnacja stóp i paznokci ( dokładna obserwacja zmian skórnych, zapobiegania wrastaniu paznokci, pielęgnacja pięt u osób leżących)
- mycie głowy w łóżku – stosowanie domowych sposobów ułożenia do przeprowadzenia zabiegu mycia włosów, zastosowanie specjalnych wanienek do mycia głowy, zwrócenie
- higiena jamy ustnej ( zapobieganie stanom zapalnym jamy ustnej, stosowania płynów ziołowych.
- Profilaktyka przeciwodleżynowa
- zabiegi poprawiające ukrwienie skóry (masaż, oklepywanie)
- udogodnienia zapobiegające powstawaniu otarć i odleżyn (krążki, wałki, poduszki żelowe, drabinki)
- zabiegi higieniczne ( pielęgnacja miejsc szczególnie narażonych na powstanie odleżyny ) oraz ćwiczenia usprawniające ( oddychanie, dmuchanie, ugniatanie piłeczki itp.)
- prezentacja najnowszych plastrów, żeli, itp. Pomagających w leczeniu odleżyn.
- Nauka sposobów zmiany pozycji podopiecznego:
- pozycje ułożeniowe (omówienie różnych możliwości ułożenia seniora, nauka zmiany pozycji, omówienie sposobów unikania nadmiernego wysiłku opiekuna)
- wstawanie z łóżka – kolejność czynności
- przesadzanie podopiecznego z wózka na łóżko i odwrotnie, z uwzględnieniem dbałości o swój kręgosłup.
Środki dydaktyczne:
Pokaz wszystkich czynności wykonywanych na fantomie, nauka i ćwiczenie poszczególnych elementów. Prezentacja najnowszych udogodnień w codziennej opiece nad osobą niesamodzielną. Prezentacja środków niezbędnych w profilaktyce przeciw odleżynowej.
Środki własne wykorzystane podczas warsztatów:
Fantom osoby dorosłej, wózek inwalidzki, środki do pielęgnacji, wanny dmuchane oraz inne rzeczy pomocne w codziennej opiece.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godziny zegarowe.
Drugi dzień: 5godzin
Zajęcia prowadzone metodą warsztatową z dr n. med. Anną Klatkiewicz, psychologiem i psychoterapeutą, coachem – pracownikiem naukowym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Temat zajęć: DOBRA KOMUNIKACJA PODSTAWĄ DOBRYCH RELACJI I WSPÓŁPRACY NA OSI OPIEKUN - PODOPIECZNY
Cele szkolenia:
1h – nawiązanie do przeprowadzonego w minionym roku szkolenia z zapobiegania wypaleniu zawodowemu
- Analiza stosowanych metod zapobiegania wypaleniu zawodowemu przez opiekunów społecznych pod kątem ich efektywności.
- Wyjaśnienie wątpliwości i analiza problemów.
4 h – Dobra komunikacja podstawą dobrych relacji i współpracy z podopiecznym
- Wprowadzenie pojęcia otwartej komunikacji i jej znaczenia w osiąganiu sukcesu w porozumiewaniu się.
- Podstawowe zasady umiejętnego komunikowania się:
- Zasady umiejętnego mówienia
- Zasady umiejętnego zadawania pytań
- Zasady umiejętnego słuchania
- Zasady wyrażania zrozumienia
3. Wprowadzenie pojęcia aktywnego słuchania i jego znaczenia w porozumiewaniu się i poprawnej komunikacji - ćwiczenia:
- Elementy aktywnego słuchania
- Elementy aktywnego zrozumienia
4. Zasady dobierania komunikatów do odbiorców pod względem ich sposobu odbierania i przekazywania informacji.
5. Najczęstsze bariery w komunikacji i sposoby ich przezwyciężania.
6. Zasady skutecznego komunikowania się z podopiecznym.
7. Motywowanie poprzez udzielanie informacji zwrotnej (feedbacku).
8. Zasady otrzymywania informacji zwrotnej.
Na zakończenie szkolenia wszyscy otrzymują certyfikat uczestnictwa w wyżej omawianym szkoleniu z określeniem jego zakresu tematycznego i czasowego.
Strona 3 z 4