Oferta szkoleniowa

Szkolenie przeznaczone dla opiekunów faktycznych, sprawujących opiekę nad seniorem w placówkach opiekuńczych oraz w warunkach domowych

 Szkolenie przygotowane wspólnie z Katedrą Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu Medycznego im K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu. 

 Schemat szkolenia 16 godzinnego (wariant dla 10 osób):

  1. Wykład połączony z pokazem (3 godziny)

Spotkanie z dr n. med. Ewą Zasadzką – pracownikiem naukowym Katedry Geriatrii i Gerontologii UM w Poznaniu.

Temat zajęć: Podstawy geriatrii i specyfika pacjenta niepełnosprawnego z uwzględnieniem zasad zapobiegania sarkopenii

Cel spotkania:

  • Zapoznanie ze specyfiką procesu starzenia
  • Zapoznanie z najczęściej występującymi dolegliwościami i objawami chorobowymi u osób starszych oraz omówienie takich jednostek jak choroba Alzhaimera i Parkinsona.
  • Umiejętność różnicowania i reagowania w nagłych sytuacjach
  • Specyfika postępowania z pacjentem cierpiącym na otępienie
  • Opieka nad pacjentem leżącym oraz dyskusja nad aktualnymi problemami spotykanymi podczas opieki nad chorą osobą starszą

    2. Wykład połączony z ćwiczeniami (3 godziny)

Mgr pielęgniarstwa Aleksandra Wielik-Nowak, specjalista w dziedzinie ratownictwa medycznego prowadzi zajęcia z podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia (zgodnie z Wytycznym Europejskiej Rady Resuscytacji  z 2010r. )

Temat zajęć: Wybrane zagadnienia z pierwszej pomocy dla osób dorosłych

Cel spotkania:

  • Uświadomienie uczestnikom celowości udzielania pierwszej pomocy i podjęcia działań ratujących życie.
  • Uczestnicy znają zagadnienie prawne dotyczące pierwszej pomocy.
  • Potrafią ocenić poszkodowanego wg. schematu ABC.
  • Znają zasady wykonywania resuscytacji krążeniowo –oddechowej.
  • Potrafią udzielić pomocy w zadławieniu.
  • Znają zasady postępowania w urazach, amputacjach, ranach, krwawieniach, oparzeniach.
  • Znają  zasady postępowania w zagrożeniach środowiskowych (porażenie prądem, użądlenia, ukąszenia, wychłodzenie/przegrzanie organizmu).
  • Potrafią  rozpoznać i postępować w sytuacji nagłego zachorowania (nagłe zatrzymania krążenia, udar mózgu, napad drgawkowy, hipo/hiperglikemia, zatrucia, omdlenia, przegrzanie organizmu, duszność, ból w klatce piersiowej).
  • Wykład połączony z warsztatami (4 godziny)

Spotkanie z dr n. med. Anną Klatkiewicz, psychologiem i psychoterapeutą, couchem – pracownikiem naukowym Katedry Geriatrii i Gerontologii UM w Poznaniu.

Temat zajęć:  Psychologiczne aspekty sprawowania funkcji asystenta osoby niepełnosprawnej lub starzejącej się z elementami komunikacji interpersonalnej

Cel spotkania:

  • Nabycie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z osobą podopieczną.
  • Nabycie umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji interpersonalnych w relacji z osobą podopieczną.
  • Zwiększenie świadomości obciążenia emocjonalnego i fizycznego związanego z wypełnianiem roli asystenta osoby niepełnosprawnej lub starzejącej się.
  • Nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem i sytuacją przeciążenia.

Przewidywane efekty kształcenia:

Po zakończonych zajęciach uczestnik / uczestniczka zajęć będzie:

  • Znać i rozumieć podstawowe trudności związane z opieką nad osobą niepełnosprawną, bądź starzejącą się.
  • Znać i rozumieć podstawowe potrzeby i różne sposoby ich okazywania przez osoby niepełnosprawne, bądź starzejące się.
  • Znać i rozumieć podstawowe zasady nawiązywania kontaktu z osobami podopiecznymi.
  • Znać i rozumieć sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych pomiędzy asystentem a osobą podopieczną.
  • Znać i rozumieć pojęcie: zespołu przewlekłego przemęczenia, przewlekłego stresu i wypalenia zawodowego.
  • Rozumieć potrzebę i konieczność dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne podczas wypełniania roli osoby opiekującej się innymi.
  • Znać zagrożenia wynikające z zaniedbania własnych potrzeb fizycznych i psychicznych, podczas sprawowania opieki nad innymi.
  • Znać sposoby radzenia sobie ze stresem i przeciążeniem.
  • Posiadać umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z osobą podopieczną.
  • Posiadać umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji interpersonalnych z osobą podopieczną lub jej bliskimi.
  • Posiadać umiejętność radzenia sobie ze stresem i w sytuacji przeciążenia.

Treści kształcenia:

  • Sytuacja psychologiczna osoby korzystającej z opieki asystenta.
  • Sytuacja psychologiczna asystenta osoby niepełnosprawnej lub umierającej.
  • Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Komunikaty nie - wprost.
  • Zespół przewlekłego stresu, przewlekłego przemęczenia, wypalenie zawodowe – pojęcia, przyczyny, zapobieganie, leczenie.

      3. Zajęcia praktyczne (6 godzin)

Spotkanie z lic. pielęgniarką Katarzyną Waraczewską-Wiese, dyplomowaną pielęgniarką w zakresie opieki geriatrycznej i długoterminowej opieki rehabilitacyjnej, specjalistą w leczeniu ran i odleżyn.

Temat zajęć:  Warsztaty z codziennej opieki nad seniorem i osobą leżącą

1. Ocena podstawowych i złożonych czynności dnia codziennego

- omówienie poszczególnych czynności w skali ADL i IADL

- mobilność podopiecznego wg skali ADL

- zaprojektowanie planu opieki

 2. Zabiegi pielęgnacyjne

  • Toaleta seniora - mycie całego ciała w łóżku ( przygotowanie niezbędnych przyborów, nauka kolejności mycia, zapobieganie wyziębieniu ciała, zabiegi pielęgnacyjne zapobiegające niedokrwieniu i łuszczeniu skóry)

- toaleta intymnych części ciała ( stosowanie podkładów, zakładanie pielucho – majtek u osoby leżącej)

- pielęgnacja stóp i paznokci ( dokładna obserwacja zmian skórnych, zapobiegania wrastaniu paznokci, pielęgnacja pięt u osób leżących)

- mycie głowy w łóżku – stosowanie domowych sposobów ułożenia do przeprowadzenia zabiegu mycia włosów, zastosowanie specjalnych wanienek do mycia głowy, zwrócenie uwagi na zmiany skórne lub inne zanieczyszczenia skóry głowy

- higiena jamy ustnej ( zapobieganie stanom zapalnym jamy ustnej, stosowania płynów ziołowych.

  • Metody ubierania i rozbierania osoby leżącej.

3. Sposoby zmian pozycji podopiecznego w łóżku oraz przenoszenie go z łóżka  do wózka i odwrotnie.

4. Profilaktyka przeciwodleżynowa

              - pozycje ułożeniowe ( omówienie różnych możliwości ułożenia seniora, nauka zmiany pozycji, omówienie sposobów unikania nadmiernego wysiłku                opiekuna)

               - zabiegi poprawiające ukrwienie skóry (masaż, oklepywanie)

               - udogodnienia zapobiegające powstawaniu otarć i odleżyn (krążki, wałki,                poduszki żelowe, drabinki)

               - zabiegi higieniczne ( pielęgnacja miejsc szczególnie narażonych na powstanie       odleżyny ) oraz ćwiczenia usprawniające ( oddychanie, dmuchanie, ugniatanie       piłeczki itp.)

               - prezentacja najnowszych plastrów, żeli, itp. Pomagających w leczeniu odleżyn.

5. Prezentacja sprzętów ułatwiających życie seniora, poruszanie się, opiekę nad seniorem: toaleta, karmienie, itp.

Szkolenie kończy się sprawdzeniem nabytej wiedzy  (teoretycznie i praktycznie). Na zakończenie szkolenia wszyscy otrzymują certyfikat uczestnictwa w wyżej omawianym szkoleniu z określeniem jego zakresu tematycznego i czasowego. Certyfikat podpisują: Kierownik Katedry Geriatrii UM oraz Przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu. Każdy otrzymuje także podręcznik przygotowany specjalnie dla opiekunów seniora z niepełnosprawnością.

Koszt jednej godziny szkolenia wraz z materiałami i certyfikatem wynosi 400,00 (słownie czterysta złotych)

Prowadzący: dr n. med. Ewa Zasadzka- pracownik naukowy Katedry Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu

Cel szkolenia:

Omówienie wielkich zespołów geriatrycznych i najczęściej występujących jednostek chorobowych u osób starszych oraz sposoby postępowania

  1. Zespoły geriatryczne to przewlekłe zaburzenia stopniowo prowadzące do niesprawności funkcjonalnej oraz negatywnie wpływające na jakość życia. Należą do nich: upadki, nietrzymanie moczu, otępienie, depresja, delirium. Wymagają one szczególnej uwagi opiekuna – jakiej?
  2. Przykłady najczęściej spotykanych w starości problemów neurologicznych, jakimi są udar i choroba Parkinsona. Jak opiekować się podopiecznym cierpiącym na daną jednostkę chorobową.
  3. Omówienie charakterystycznej dla wieku starszego polipatologii, inaczej wielochorobowości ze szczególnym zwróceniem uwagi na  najczęściej występujące patologie, jakimi są: choroba zwyrodnieniowa stawów, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca. Na co w tych przypadkach opiekun powinien zwrócić uwagę.
  4. Zwrócenie uwagi na problem często występujący u osób starszych jakim jest wielolekowość, która polega na jednoczesnym stosowaniu przez osobę starszą co najmniej 5 leków dziennie. Kiedy osoba taka przyjmuje co najmniej 10 leków to mamy już do czynienia z ciężką wielolekowością.

Zakładane rezultaty:

  1. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z podstawowymi jednostkami chorobowymi wieku starszego
  2. Zostaną zaopatrzeni w narzędzia umożliwiające sprawdzenie poziomu intelektualnego i ruchowego podopiecznego
  3. Zdobędą wiedzę pozwalającą na prawidłową opiekę nad osobą starszą z określoną jednostką chorobową
  4. Będą łatwiej rozpoznawać pojawiające się zmiany chorobowe u podopiecznego

Użyte podczas szkolenia środki:

wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna, film, pokaz

Czas szkolenia:

4 godziny zegarowe

Szkolenie dla opiekunów faktycznych osób niesamodzielnych w miejscu sprawowania opieki w zakresie metod przemieszczania chorych oraz prawidłowej pielęgnacji

Szkolenie przygotowane wspólnie z Katedrą Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu

Medycznego im K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu skierowane do osób wykonujących zawód opiekuna osoby zależnej. 

W ramach szkolenia proponujemy jedno spotkanie na zasadach wykładu oraz dwa spotkania na zasadach zajęć prowadzonych metodą warsztatową. 

 Pierwszy dzień : łącznie 5 godziny

 CZĘŚĆ I.

Prowadzący:

Dr n.  med. Ewa Zasadzka, pracownik naukowy Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Katedry Geriatrii i Gerontologii, specjalista w zakresie rehabilitacji i usprawniania osób starszych.

 TEMAT ZAJĘĆ:  Podstawy Geriatrii i specyfika pacjenta Niepełnosprawnego   (przeznaczone dla opiekunów faktycznych)

Cel:  Zapoznanie ze specyfiką procesu starzeni. Z najczęściej występującymi dolegliwościami i objawami chorobowymi u osób starszych. Umiejętność różnicowania i reagowania w nagłych sytuacjach, przeciwdziałanie upadkom.  Opieka nad pacjentem leżącym.

Przebieg zajęć:

  • Przedstawienie prezentacji na temat opieki nad osobą starszą niepełnosprawną.
  • Dyskusja nad aktualnymi problemami spotykanymi podczas opieki nad osobą przewlekle chorą.
  • Sposoby usprawniania osoby leżącej
  • Zapobieganie upadkom i sposoby asysty

 Środki dydaktyczne: Prezentacja multimedialna, pokaz ćwiczeń usprawniających osobę leżącą.

 CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godzin zegarowe.

 

CZĘŚĆ II.

Prowadzący:

mgr piel. Katarzyną Waraczewska- Wiese, specjalista z zakresu pielęgniarstwa geriatrycznego oraz opieki długoterminowej.

 TEMAT ZAJĘĆ:  ZAJĘCIA WARSZTATOWE Z CODZIENNEJ OPIEKI NAD PACJENTEM LEŻĄCYM. 

Cel: Zapoznanie z prawidłowymi technikami przenoszenia i zmiany pozycji ciała osoby leżącej, prawidłowego wykonania zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyka przeciw odleżynowa.

 Zakres tematyczny zajęć:

  1. Zabiegi pielęgnacyjne

Toaleta seniora,

           - pielęgnacja stóp i paznokci ( dokładna obserwacja zmian skórnych, zapobiegania wrastaniu paznokci, pielęgnacja pięt u osób leżących)

           - mycie głowy w łóżku – stosowanie domowych sposobów ułożenia do przeprowadzenia zabiegu mycia włosów, zastosowanie specjalnych wanienek do mycia głowy, zwrócenie 

           - higiena jamy ustnej ( zapobieganie stanom zapalnym jamy ustnej, stosowania płynów ziołowych.

  1. Profilaktyka przeciwodleżynowa

           -  zabiegi poprawiające ukrwienie skóry (masaż, oklepywanie)

            - udogodnienia zapobiegające powstawaniu otarć i odleżyn (krążki, wałki,    poduszki żelowe, drabinki)

            - zabiegi higieniczne ( pielęgnacja miejsc szczególnie narażonych na powstanie odleżyny ) oraz ćwiczenia usprawniające ( oddychanie, dmuchanie, ugniatanie piłeczki itp.)

            - prezentacja najnowszych plastrów, żeli, itp. Pomagających w leczeniu odleżyn.

  1. Nauka sposobów zmiany pozycji podopiecznego:

            - pozycje ułożeniowe (omówienie różnych możliwości ułożenia seniora, nauka     zmiany pozycji, omówienie sposobów unikania nadmiernego wysiłku                opiekuna)

            - wstawanie z łóżka – kolejność czynności

            - przesadzanie podopiecznego z wózka na łóżko i odwrotnie, z uwzględnieniem dbałości o swój kręgosłup.

 Środki dydaktyczne:

Pokaz wszystkich czynności wykonywanych na fantomie, nauka i ćwiczenie poszczególnych elementów. Prezentacja najnowszych udogodnień w codziennej opiece nad osobą niesamodzielną. Prezentacja środków niezbędnych w profilaktyce przeciw odleżynowej.

 Środki własne wykorzystane podczas warsztatów:

Fantom osoby dorosłej, wózek inwalidzki, środki do pielęgnacji, wanny dmuchane oraz inne rzeczy pomocne w codziennej opiece.

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godziny zegarowe.

 

Drugi dzień: 5godzin

 Zajęcia prowadzone metodą warsztatową z dr n. med. Anną Klatkiewicz, psychologiem i psychoterapeutą, coachem – pracownikiem naukowym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Temat zajęć:   DOBRA KOMUNIKACJA PODSTAWĄ DOBRYCH RELACJI I WSPÓŁPRACY NA OSI OPIEKUN - PODOPIECZNY

 Cele szkolenia:

1h – nawiązanie do przeprowadzonego w minionym roku szkolenia z zapobiegania wypaleniu zawodowemu

  1. Analiza stosowanych metod zapobiegania wypaleniu zawodowemu przez opiekunów społecznych pod kątem ich efektywności.
  2. Wyjaśnienie wątpliwości i analiza problemów.

 4 h – Dobra komunikacja podstawą dobrych relacji i współpracy  z podopiecznym

  1. Wprowadzenie pojęcia otwartej komunikacji i jej znaczenia w osiąganiu sukcesu w porozumiewaniu się.
  2. Podstawowe zasady umiejętnego komunikowania się:
    • Zasady umiejętnego mówienia
    • Zasady umiejętnego zadawania pytań
    • Zasady umiejętnego słuchania
    • Zasady wyrażania zrozumienia

     3. Wprowadzenie pojęcia aktywnego słuchania i jego znaczenia w porozumiewaniu się i poprawnej komunikacji -  ćwiczenia:

    • Elementy aktywnego słuchania
    • Elementy aktywnego zrozumienia

     4. Zasady dobierania komunikatów do odbiorców pod względem ich sposobu odbierania i przekazywania informacji.

     5. Najczęstsze bariery w komunikacji i sposoby ich przezwyciężania.

     6. Zasady skutecznego komunikowania się z podopiecznym.

     7. Motywowanie poprzez udzielanie informacji zwrotnej (feedbacku).

     8. Zasady otrzymywania informacji zwrotnej.

Na zakończenie szkolenia wszyscy otrzymują certyfikat uczestnictwa w wyżej omawianym szkoleniu z określeniem jego zakresu tematycznego i czasowego.

Newsletter