Szkolenie dla opiekunów faktycznych osób niesamodzielnych w miejscu sprawowania opieki w zakresie metod przemieszczania chorych oraz prawidłowej pielęgnacji
Szkolenie przygotowane wspólnie z Katedrą Geriatrii i Gerontologii Uniwersytetu
Medycznego im K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Poznaniu skierowane do osób wykonujących zawód opiekuna osoby zależnej.
W ramach szkolenia proponujemy jedno spotkanie na zasadach wykładu oraz dwa spotkania na zasadach zajęć prowadzonych metodą warsztatową.
Pierwszy dzień : łącznie 5 godziny
CZĘŚĆ I.
Prowadzący:
Dr n. med. Ewa Zasadzka, pracownik naukowy Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Katedry Geriatrii i Gerontologii, specjalista w zakresie rehabilitacji i usprawniania osób starszych.
TEMAT ZAJĘĆ: Podstawy Geriatrii i specyfika pacjenta Niepełnosprawnego (przeznaczone dla opiekunów faktycznych)
Cel: Zapoznanie ze specyfiką procesu starzeni. Z najczęściej występującymi dolegliwościami i objawami chorobowymi u osób starszych. Umiejętność różnicowania i reagowania w nagłych sytuacjach, przeciwdziałanie upadkom. Opieka nad pacjentem leżącym.
Przebieg zajęć:
- Przedstawienie prezentacji na temat opieki nad osobą starszą niepełnosprawną.
- Dyskusja nad aktualnymi problemami spotykanymi podczas opieki nad osobą przewlekle chorą.
- Sposoby usprawniania osoby leżącej
- Zapobieganie upadkom i sposoby asysty
Środki dydaktyczne: Prezentacja multimedialna, pokaz ćwiczeń usprawniających osobę leżącą.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godzin zegarowe.
CZĘŚĆ II.
Prowadzący:
mgr piel. Katarzyną Waraczewska- Wiese, specjalista z zakresu pielęgniarstwa geriatrycznego oraz opieki długoterminowej.
TEMAT ZAJĘĆ: ZAJĘCIA WARSZTATOWE Z CODZIENNEJ OPIEKI NAD PACJENTEM LEŻĄCYM.
Cel: Zapoznanie z prawidłowymi technikami przenoszenia i zmiany pozycji ciała osoby leżącej, prawidłowego wykonania zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyka przeciw odleżynowa.
Zakres tematyczny zajęć:
- Zabiegi pielęgnacyjne
Toaleta seniora,
- pielęgnacja stóp i paznokci ( dokładna obserwacja zmian skórnych, zapobiegania wrastaniu paznokci, pielęgnacja pięt u osób leżących)
- mycie głowy w łóżku – stosowanie domowych sposobów ułożenia do przeprowadzenia zabiegu mycia włosów, zastosowanie specjalnych wanienek do mycia głowy, zwrócenie
- higiena jamy ustnej ( zapobieganie stanom zapalnym jamy ustnej, stosowania płynów ziołowych.
- Profilaktyka przeciwodleżynowa
- zabiegi poprawiające ukrwienie skóry (masaż, oklepywanie)
- udogodnienia zapobiegające powstawaniu otarć i odleżyn (krążki, wałki, poduszki żelowe, drabinki)
- zabiegi higieniczne ( pielęgnacja miejsc szczególnie narażonych na powstanie odleżyny ) oraz ćwiczenia usprawniające ( oddychanie, dmuchanie, ugniatanie piłeczki itp.)
- prezentacja najnowszych plastrów, żeli, itp. Pomagających w leczeniu odleżyn.
- Nauka sposobów zmiany pozycji podopiecznego:
- pozycje ułożeniowe (omówienie różnych możliwości ułożenia seniora, nauka zmiany pozycji, omówienie sposobów unikania nadmiernego wysiłku opiekuna)
- wstawanie z łóżka – kolejność czynności
- przesadzanie podopiecznego z wózka na łóżko i odwrotnie, z uwzględnieniem dbałości o swój kręgosłup.
Środki dydaktyczne:
Pokaz wszystkich czynności wykonywanych na fantomie, nauka i ćwiczenie poszczególnych elementów. Prezentacja najnowszych udogodnień w codziennej opiece nad osobą niesamodzielną. Prezentacja środków niezbędnych w profilaktyce przeciw odleżynowej.
Środki własne wykorzystane podczas warsztatów:
Fantom osoby dorosłej, wózek inwalidzki, środki do pielęgnacji, wanny dmuchane oraz inne rzeczy pomocne w codziennej opiece.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godziny zegarowe.
Drugi dzień: 5godzin
Zajęcia prowadzone metodą warsztatową z dr n. med. Anną Klatkiewicz, psychologiem i psychoterapeutą, coachem – pracownikiem naukowym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Temat zajęć: DOBRA KOMUNIKACJA PODSTAWĄ DOBRYCH RELACJI I WSPÓŁPRACY NA OSI OPIEKUN - PODOPIECZNY
Cele szkolenia:
1h – nawiązanie do przeprowadzonego w minionym roku szkolenia z zapobiegania wypaleniu zawodowemu
- Analiza stosowanych metod zapobiegania wypaleniu zawodowemu przez opiekunów społecznych pod kątem ich efektywności.
- Wyjaśnienie wątpliwości i analiza problemów.
4 h – Dobra komunikacja podstawą dobrych relacji i współpracy z podopiecznym
- Wprowadzenie pojęcia otwartej komunikacji i jej znaczenia w osiąganiu sukcesu w porozumiewaniu się.
- Podstawowe zasady umiejętnego komunikowania się:
- Zasady umiejętnego mówienia
- Zasady umiejętnego zadawania pytań
- Zasady umiejętnego słuchania
- Zasady wyrażania zrozumienia
3. Wprowadzenie pojęcia aktywnego słuchania i jego znaczenia w porozumiewaniu się i poprawnej komunikacji - ćwiczenia:
- Elementy aktywnego słuchania
- Elementy aktywnego zrozumienia
4. Zasady dobierania komunikatów do odbiorców pod względem ich sposobu odbierania i przekazywania informacji.
5. Najczęstsze bariery w komunikacji i sposoby ich przezwyciężania.
6. Zasady skutecznego komunikowania się z podopiecznym.
7. Motywowanie poprzez udzielanie informacji zwrotnej (feedbacku).
8. Zasady otrzymywania informacji zwrotnej.
Na zakończenie szkolenia wszyscy otrzymują certyfikat uczestnictwa w wyżej omawianym szkoleniu z określeniem jego zakresu tematycznego i czasowego.